Program „Beyond Borders – Bez Granic” dla uchodźczyń z Ukrainy

Program „Beyond Borders – Bez Granic” dla uchodźczyń z Ukrainy

Klub Rotary Warszawa City tak jak wszystkie kluby w Polsce od początku rosyjskiej agresji w Ukrainie zaangażował się w pomoc, tak udzielając pomocy humanitarnej w samej Ukrainie jak i organizując pomoc dla uchodźców z Ukrainy w Polsce. Do czerwca 2023 wartość samej tylko materialnej pomocy przekroczyła wartość 700 tys. EUR.

Klub skorzystał z możliwości wsparcia przez Rotary Foundation skierowanej do uchodźców w Polsce i przygotował Program „Beyond Borders – Bez Granic” czyli cykl spotkań edukacyjno-motywacyjnych dla uchodźczyń z Ukrainy. Celem projektu było wsparcie ukraińskich uchodźczyń w Warszawie poprzez zorganizowanie warsztatów i wykładów, które z jednej strony miały pomóc paniom z Ukrainy w znalezieniu pracy adekwatnej do posiadanych umiejętności, wiedzy i wykształcenia, a z drugiej strony  pomocy w zakresie przedsiębiorczości, poprzez przekazanie wiedzy niezbędnej w otworzeniu własnego biznesu w Polsce.

Partnerem klubu w organizacji tego projektu oraz koordynatorką programu była Pani Nadiya Bedrychuk, działaczka organizacji pozarządowych, Prezeska Fundacji Żółto-Niebieska Siła. Nadiya zajmuje się wszechstronnym wsparciem kobiet, które musiały opuścić Ukrainę po rozpoczęciu wojny.

Sesje obejmowały szeroki zakres tematów wśród których znalazły się następujące zagadnienia:

– Specyfika pracy zdalnej (online). Przegląd różnych platform sprzedaży online.

– Zakładanie własnej firmy, znalezienie dobrego pomysłu na biznes: Uczestnicy dowiedzieli się, jak skutecznie przygotować się do otwarcia własnej firmy.

– Opanowanie sztuki pitchingu. Jak pewnie przedstawiać swoje pomysły potencjalnym inwestorom lub pracodawcom, wykorzystując podstawowe techniki automarketingu.

– Tworzenie zgranych zespołów i partnerstw, techniki i narzędzia motywacyjne pracowników. Zrozumienie znaczenia pracy zespołowej i przywództwa w biznesie, podkreślając jego znaczenie dla udanej przedsiębiorczości.

– Znajdowanie klientów i skuteczna reklama: Badanie strategii znajdowania klientów i promowania swoich firm, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji w sieciach społecznościowych.

– Personal Branding i generowanie dochodów: Projekt zagłębił się w to, w jaki sposób osobisty wizerunek może wpływać na generowanie dochodów, podkreślając znaczenie silnej marki osobistej.

– Odkrywanie możliwości franczyzy: Uczestnicy otrzymali wgląd w potencjał franczyzy, zarówno na Ukrainie, jak i w Polsce, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji.

– Dostęp do europejskich i polskich funduszy dla startupów w Polsce. Informacja o dostępnych możliwościach finansowania dla startupów i firm kobiecych w Polsce,.

– Zrozumienie prawnych aspektów biznesu: Kwestia samozatrudnienia, pracowników najemnych i księgowości.

– Zrozumienie praw konsumentów: Uczestnicy zostali zapoznani ze znaczeniem zrozumienia praw konsumentów podczas rozpoczynania działalności gospodarczej, zapewnienia etycznych i prawnych praktyk.

– Ważnym aspektem projektu i bardzo docenionym przez uczestniczki były starannie zorganizowane praktyczne spotkania z odnoszącymi sukcesy właścicielami firm, prezentując ich przedsiębiorstwa i możliwość wnikliwych dyskusji na temat przedsiębiorczości. Spotkania te obejmowały różnorodne branże, w tym salon kosmetyczny, restaurację i hotel, prywatną klinikę medyczną i agencje public relations.

Uchodźczynie pragnące rozwijać swoją karierę przeszły kompleksowe szkolenie w kluczowych obszarach, takich jak pisanie CV, techniki rozmów kwalifikacyjnych i skuteczne poszukiwanie pracy, dostosowane do ich unikalnych kompetencji i umiejętności.

W kompleksowym szkoleniu wzięły udział 42 kobiety, które otrzymały wsparcie w rozwoju swojej kariery.

Ponadto 73 kobiety aktywnie uczestniczyły w oddzielnych sesjach i spotkaniach w ramach projektu. W rezultacie połączyły się, tworząc prężną społeczność w grupie Telegram „Women’s Business in Poland”. Ta dynamiczna grupa jest moderowana przez inicjatywę Beyond Borders i ma służyć jako podstawa silnego klubu kobiet biznesu.

Projekt spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem, a 267 kobiet zgłosiło się i wyraziło chęć wzięcia udziału w kolejnych tego typu projektach. Pokazuje to jak wielki był wpływ tego projektu na rosnące zainteresowanie wzmocnieniem pozycji kobiet w ich zawodowych przedsięwzięciach.

Według wcześniej realizowanych badań 79% kobiet, które przeprowadziły się do Polski po wojnie, nie jest zadowolonych ze swojej pracy. 25% kobiet marzy o własnym biznesie. 48% kobiet chciałoby mieć dodatkowy dochód, który można połączyć z główną pracą, nauką lub wychowaniem dziecka.

Projekt Rotary okazał się szansą transformacyjną dla ukraińskich uchodźców, umożliwiając im zbadanie nowych dróg gospodarczych i uwolnienie ich potencjału w kraju, w którym początkowo nie istniały długoterminowe plany emigracyjne. Wyjątkowość projektu polegała na budowaniu przyjaznej atmosfery dla uczestników i organizowaniu spotkań z „wzorami do naśladowania” – odnoszącymi sukcesy przedsiębiorcami imigrantami działającymi już w Polsce.

Uczestniczki projektu były entuzjastycznie nastawione do wpływu projektu, co znalazło odzwierciedlenie w ich opiniach:

„Uważam za wielki sukces, że dostałam się do waszej grupy. Doskonałe prelegentki, bardzo inspirujące i kreatywne kobiety.” (Olena, 36 lat)

„Organizatorzy są otwarci i szczerze gotowi do pomocy.” (Olga, 55 lat)

„Byłyśmy w stanie negocjować i uzgadniać wspólne projekty”. (Sabina, 41 lat)

„Jako księgowa znalazłam już 5 klientów w grupie dla mojej nowej firmy, którą właśnie zarejestrowałam .” (Viktoria, 45 lat)

W badaniu ankietowym przeprowadzonym zaraz po zakończeniu projektu 100% uczestników wyraziło zadowolenie z rezultatów i chęć polecenia projektu znajomym. Dodatkowo wszyscy wyrazili gotowość do udziału w przyszłych sesjach, jeśli będzie kontynuacja tego typu projektów.

Projekt przyczynił się również do powstania mnóstwa innowacyjnych pomysłów biznesowych, które kobiety przygotowały w jego ramach. Niektóre z tych pomysłów obejmowały tworzenie obrazów wnętrz, założenie biura rachunkowego, sprzedaż hot dogów w obszarach turystycznych, angażowanie się w internetową sprzedaż makramy i ręcznie robionych wyrobów, założenie sklepu z dzianinami premium, rozpoczęcie produkcji mebli, opracowanie produktów pamiątkowych z własnymi obrazami, założenie biura podróży i stworzenie studia rysunkowego dla dzieci i dorosłych.

Projekt Rotary wzmocnił pozycję ukraińskich uchodźczyń, zapewniając im narzędzia, inspirację i kontakty do realizacji ich aspiracji przedsiębiorczych, budując poczucie nadziei i optymizmu co do ich przyszłości w Polsce. Rotarianie odegrali kluczową rolę w powodzeniu projektu, nie tylko zapewniając finansowanie projektu ale również aktywnie uczestnicząc w dodatkowych sesjach poświęconych wzmocnieniu pozycji uchodźczyń.

Hung Tran Trong, Past prezydent klubu podzielił się swoim doświadczeniem z zakresu gastronomii i hotelarstwa omawiając wyzwania związane z założeniem nowej firmy, niuanse prowadzenia biznesu w Polsce, prezentując zagadnienia efektywnej rekrutacji personelu oraz środki kontroli jakości.

Alena Shpak, sekretarz klubu i prawniczka udzieliła nieocenionych porad dotyczących rozpoczynania działalności gospodarczej, w tym wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniej formy zarządzania, otwierania rachunków i sporządzania umów z wynajmującymi.

Andrzej Ludek, Past Gubernator poprowadził angażującą uczestniczki sesję na temat znaczenia badań marketingowych w działalności gospodarczej, jak gromadząc i wykorzystując badania rynku można zidentyfikować swoich odbiorców, klientów oferowanych usług i nabywców produktów. Później uczestnicy wykorzystali swoją wiedzę w praktyce, opracowując kwestionariusz i scenariusz grupy fokusowej w celu zbadania popytu na odzież z dzianiny. Przeprowadzili również ankietę wewnątrzgrupową, angażując się w wnikliwe dyskusje na temat motywacji różnych grup klientów

Ponadto uczestniczki projektu dowiedziały się o działalności klubów Rotary na świecie oraz działalności RC Warszawa City na rzecz Ukrainy, wszystkich projektach realizowanych przez klub w tym obszarze. Wzruszającym momentem były podziękowania uczestniczek projektu za to zaangażowanie rotarian i całej społeczności Polski.

Zaangażowanie rotarian i wiedza zaproszonych prelegentów wywarły trwały wpływ na drogę kobiet do osiągnięcia ich celów w Polsce. Okazało się, że projekt jest wyjątkowo trafnie opracowany  i odpowiada na zapotrzebowanie uchodźców przebywających w Polsce. Projekt odbywał się w Warszawie w dniach 14-30 lipca 2023 roku.

Nadiya Bedrychuk i PDG Andrzej Ludek, RC Warszawa City

Fot. Nadiya Bedrychuk

Zobacz też

Fakty na temat Rotary

Rotary to organizacja apolityczna i świecka, która łaczy ludzi wszystkich zawodów, narodowości i przekonań
Aktulanie ponad 1,2 mln Rotarian działa w 200 krajach i obszarach geograficznych, w 34 tysiącach klubów
Nasze motto brzmi: „Służba na rzecz innych ponad własną korzyść” (w języku angielskim "Service Above Self")
Jedną z najbardziej spektakularnych akcji podjętych przez Rotary International była zainicjowana w 1985 historyczna misja, uodpornienia wszystkich dzieci świata przeciwko chorobie Heinego-Medina.

Jedną z najbardziej spektakularnych akcji podjętych przez Rotary International była zainicjowana w 1985 historyczna misja, uodpornienia wszystkich dzieci świata przeciwko chorobie Heinego-Medina.

Pracując wspólnie z rządami wielu krajów oraz organizacjami pozarządowymi w kampanii Rotary Polio Plus zaangażowano 100 tysięcy wolontariuszy organizując szczepienia ponad miliarda dzieci. Dzięki tym wysiłkom Rok 2005 został uznany za rok uwolnienia świata od tej groźnej choroby. *****Kliknij na END POLIO NOW - by obejrzeć film o POLIO po polsku i zobaczyć, co mówią polscy lekarze oraz jak z POLIO walczy Rotary w Polsce*****

Jak działa Rotary?

Wspieranie pokoju
Wspieranie pokoju

Obecnie około 42 mln osób jest wysiedlonych w wyniku konfliktów zbrojnych lub prześladowań. Rotary Peace Fellows doskonali umiejętności, by wzmocnić działania pro pokojowe na świecie oraz rozwija zdolności mediacyjne lokalnych liderów by zapobiegać konfliktom.

Walka z chorobami
Walka z chorobami

Ponad 100 milionów ludzi każdego roku znacznie ubożeje z powodu wysokich kosztów medycznych. Staramy się poprawić i rozszerzyć dostęp do taniej i bezpłatnej opieki zdrowotnej na obszarach słabo rozwiniętych.

Dostarczanie czystej wody
Dostarczanie czystej wody

Ponad 2,5 miliarda ludzi nie ma dostępu do odpowiednich urządzeń sanitarnych. Co najmniej 3000 dzieci umiera każdego dnia z powodu biegunek wywołanych nieczystą wodą. Dajemy społecznościom możliwość rozwijania i utrzymywania systemów wodnych i sanitarnych. Wspieramy badania związane z wodą.

Opieka nad matką i dzieckiem
Opieka nad matką i dzieckiem

Co najmniej 7 milionów dzieci poniżej 5 roku życia umiera co roku z powodu niedożywienia, słabej opieki zdrowotnej i złych warunków sanitarnych. Aby zmniejszyć te dane, zapewniamy szczepienia i antybiotyki dla dzieci oraz zwiększamy dostęp do podstawowych usług medycznych.

Wspieranie edukacji
Wspieranie edukacji

67 milionów dzieci na świecie nie ma dostępu do edukacji a ponad 775 mln ludzi powyżej 15. roku życia to analfabeci. Naszym celem jest wspieranie lokalnych społeczności w ich dążeniu do uzyskania podstawowej edukacji i umiejętności pozwalających na godne życie.

Wspieranie lokalnej przedsiębiorczości
Wspieranie lokalnej przedsiębiorczości

Prawie 1,4 mld zatrudnionych ludzi żyje za mniej niż 1,25 $ dziennie. Realizujemy takie projekty, które zwiększają rozwój gospodarczy lokalnych społeczności i umożliwiają godną i efektywną pracę osobom młodym oraz starszym.