Klub Rotary Warszawa City tak jak wszystkie kluby w Polsce od początku rosyjskiej agresji w Ukrainie zaangażował się w pomoc, tak udzielając pomocy humanitarnej w samej Ukrainie jak i organizując pomoc dla uchodźców z Ukrainy w Polsce. Do czerwca 2023 wartość samej tylko materialnej pomocy przekroczyła wartość 700 tys. EUR.
Klub skorzystał z możliwości wsparcia przez Rotary Foundation skierowanej do uchodźców w Polsce i przygotował Program „Beyond Borders – Bez Granic” czyli cykl spotkań edukacyjno-motywacyjnych dla uchodźczyń z Ukrainy. Celem projektu było wsparcie ukraińskich uchodźczyń w Warszawie poprzez zorganizowanie warsztatów i wykładów, które z jednej strony miały pomóc paniom z Ukrainy w znalezieniu pracy adekwatnej do posiadanych umiejętności, wiedzy i wykształcenia, a z drugiej strony pomocy w zakresie przedsiębiorczości, poprzez przekazanie wiedzy niezbędnej w otworzeniu własnego biznesu w Polsce.
Partnerem klubu w organizacji tego projektu oraz koordynatorką programu była Pani Nadiya Bedrychuk, działaczka organizacji pozarządowych, Prezeska Fundacji Żółto-Niebieska Siła. Nadiya zajmuje się wszechstronnym wsparciem kobiet, które musiały opuścić Ukrainę po rozpoczęciu wojny.
Sesje obejmowały szeroki zakres tematów wśród których znalazły się następujące zagadnienia:
– Specyfika pracy zdalnej (online). Przegląd różnych platform sprzedaży online.
– Zakładanie własnej firmy, znalezienie dobrego pomysłu na biznes: Uczestnicy dowiedzieli się, jak skutecznie przygotować się do otwarcia własnej firmy.
– Opanowanie sztuki pitchingu. Jak pewnie przedstawiać swoje pomysły potencjalnym inwestorom lub pracodawcom, wykorzystując podstawowe techniki automarketingu.
– Tworzenie zgranych zespołów i partnerstw, techniki i narzędzia motywacyjne pracowników. Zrozumienie znaczenia pracy zespołowej i przywództwa w biznesie, podkreślając jego znaczenie dla udanej przedsiębiorczości.
– Znajdowanie klientów i skuteczna reklama: Badanie strategii znajdowania klientów i promowania swoich firm, w tym wykorzystanie sztucznej inteligencji w sieciach społecznościowych.
– Personal Branding i generowanie dochodów: Projekt zagłębił się w to, w jaki sposób osobisty wizerunek może wpływać na generowanie dochodów, podkreślając znaczenie silnej marki osobistej.
– Odkrywanie możliwości franczyzy: Uczestnicy otrzymali wgląd w potencjał franczyzy, zarówno na Ukrainie, jak i w Polsce, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji.
– Dostęp do europejskich i polskich funduszy dla startupów w Polsce. Informacja o dostępnych możliwościach finansowania dla startupów i firm kobiecych w Polsce,.
– Zrozumienie prawnych aspektów biznesu: Kwestia samozatrudnienia, pracowników najemnych i księgowości.
– Zrozumienie praw konsumentów: Uczestnicy zostali zapoznani ze znaczeniem zrozumienia praw konsumentów podczas rozpoczynania działalności gospodarczej, zapewnienia etycznych i prawnych praktyk.
– Ważnym aspektem projektu i bardzo docenionym przez uczestniczki były starannie zorganizowane praktyczne spotkania z odnoszącymi sukcesy właścicielami firm, prezentując ich przedsiębiorstwa i możliwość wnikliwych dyskusji na temat przedsiębiorczości. Spotkania te obejmowały różnorodne branże, w tym salon kosmetyczny, restaurację i hotel, prywatną klinikę medyczną i agencje public relations.
Uchodźczynie pragnące rozwijać swoją karierę przeszły kompleksowe szkolenie w kluczowych obszarach, takich jak pisanie CV, techniki rozmów kwalifikacyjnych i skuteczne poszukiwanie pracy, dostosowane do ich unikalnych kompetencji i umiejętności.
W kompleksowym szkoleniu wzięły udział 42 kobiety, które otrzymały wsparcie w rozwoju swojej kariery.
Ponadto 73 kobiety aktywnie uczestniczyły w oddzielnych sesjach i spotkaniach w ramach projektu. W rezultacie połączyły się, tworząc prężną społeczność w grupie Telegram „Women’s Business in Poland”. Ta dynamiczna grupa jest moderowana przez inicjatywę Beyond Borders i ma służyć jako podstawa silnego klubu kobiet biznesu.
Projekt spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem, a 267 kobiet zgłosiło się i wyraziło chęć wzięcia udziału w kolejnych tego typu projektach. Pokazuje to jak wielki był wpływ tego projektu na rosnące zainteresowanie wzmocnieniem pozycji kobiet w ich zawodowych przedsięwzięciach.
Według wcześniej realizowanych badań 79% kobiet, które przeprowadziły się do Polski po wojnie, nie jest zadowolonych ze swojej pracy. 25% kobiet marzy o własnym biznesie. 48% kobiet chciałoby mieć dodatkowy dochód, który można połączyć z główną pracą, nauką lub wychowaniem dziecka.
Projekt Rotary okazał się szansą transformacyjną dla ukraińskich uchodźców, umożliwiając im zbadanie nowych dróg gospodarczych i uwolnienie ich potencjału w kraju, w którym początkowo nie istniały długoterminowe plany emigracyjne. Wyjątkowość projektu polegała na budowaniu przyjaznej atmosfery dla uczestników i organizowaniu spotkań z „wzorami do naśladowania” – odnoszącymi sukcesy przedsiębiorcami imigrantami działającymi już w Polsce.
Uczestniczki projektu były entuzjastycznie nastawione do wpływu projektu, co znalazło odzwierciedlenie w ich opiniach:
„Uważam za wielki sukces, że dostałam się do waszej grupy. Doskonałe prelegentki, bardzo inspirujące i kreatywne kobiety.” (Olena, 36 lat)
„Organizatorzy są otwarci i szczerze gotowi do pomocy.” (Olga, 55 lat)
„Byłyśmy w stanie negocjować i uzgadniać wspólne projekty”. (Sabina, 41 lat)
„Jako księgowa znalazłam już 5 klientów w grupie dla mojej nowej firmy, którą właśnie zarejestrowałam .” (Viktoria, 45 lat)
W badaniu ankietowym przeprowadzonym zaraz po zakończeniu projektu 100% uczestników wyraziło zadowolenie z rezultatów i chęć polecenia projektu znajomym. Dodatkowo wszyscy wyrazili gotowość do udziału w przyszłych sesjach, jeśli będzie kontynuacja tego typu projektów.
Projekt przyczynił się również do powstania mnóstwa innowacyjnych pomysłów biznesowych, które kobiety przygotowały w jego ramach. Niektóre z tych pomysłów obejmowały tworzenie obrazów wnętrz, założenie biura rachunkowego, sprzedaż hot dogów w obszarach turystycznych, angażowanie się w internetową sprzedaż makramy i ręcznie robionych wyrobów, założenie sklepu z dzianinami premium, rozpoczęcie produkcji mebli, opracowanie produktów pamiątkowych z własnymi obrazami, założenie biura podróży i stworzenie studia rysunkowego dla dzieci i dorosłych.
Projekt Rotary wzmocnił pozycję ukraińskich uchodźczyń, zapewniając im narzędzia, inspirację i kontakty do realizacji ich aspiracji przedsiębiorczych, budując poczucie nadziei i optymizmu co do ich przyszłości w Polsce. Rotarianie odegrali kluczową rolę w powodzeniu projektu, nie tylko zapewniając finansowanie projektu ale również aktywnie uczestnicząc w dodatkowych sesjach poświęconych wzmocnieniu pozycji uchodźczyń.
Hung Tran Trong, Past prezydent klubu podzielił się swoim doświadczeniem z zakresu gastronomii i hotelarstwa omawiając wyzwania związane z założeniem nowej firmy, niuanse prowadzenia biznesu w Polsce, prezentując zagadnienia efektywnej rekrutacji personelu oraz środki kontroli jakości.
Alena Shpak, sekretarz klubu i prawniczka udzieliła nieocenionych porad dotyczących rozpoczynania działalności gospodarczej, w tym wskazówek dotyczących wyboru odpowiedniej formy zarządzania, otwierania rachunków i sporządzania umów z wynajmującymi.
Andrzej Ludek, Past Gubernator poprowadził angażującą uczestniczki sesję na temat znaczenia badań marketingowych w działalności gospodarczej, jak gromadząc i wykorzystując badania rynku można zidentyfikować swoich odbiorców, klientów oferowanych usług i nabywców produktów. Później uczestnicy wykorzystali swoją wiedzę w praktyce, opracowując kwestionariusz i scenariusz grupy fokusowej w celu zbadania popytu na odzież z dzianiny. Przeprowadzili również ankietę wewnątrzgrupową, angażując się w wnikliwe dyskusje na temat motywacji różnych grup klientów
Ponadto uczestniczki projektu dowiedziały się o działalności klubów Rotary na świecie oraz działalności RC Warszawa City na rzecz Ukrainy, wszystkich projektach realizowanych przez klub w tym obszarze. Wzruszającym momentem były podziękowania uczestniczek projektu za to zaangażowanie rotarian i całej społeczności Polski.
Zaangażowanie rotarian i wiedza zaproszonych prelegentów wywarły trwały wpływ na drogę kobiet do osiągnięcia ich celów w Polsce. Okazało się, że projekt jest wyjątkowo trafnie opracowany i odpowiada na zapotrzebowanie uchodźców przebywających w Polsce. Projekt odbywał się w Warszawie w dniach 14-30 lipca 2023 roku.
Nadiya Bedrychuk i PDG Andrzej Ludek, RC Warszawa City
Fot. Nadiya Bedrychuk