Ciekawi Rotarianie to cykl, w którym przedstawiamy rotariańskie osobowości, ludzi niezwykłych. Niezwykłych przez to co robią, to czym się zajmują, interesują, pasjonują lub nad czym pracują.
O wspólnej realizacji projektów edukacyjnych, rodzinie, filantropii i biznesie oraz realizacji marzeń z Arturem Czepczyńskim polskim przedsiębiorcą i filantropem, współzałożycielem Czepczyński Family Foundation która jest pierwszym członkiem korporacyjnym w historii polskiego Rotary – rozmawiała Dorota Wcisła.
Czepczyński Family Foundation od niedawna jest pierwszym członkiem korporacyjnym w historii polskiego Rotary. Witamy w naszej światowej rotariańskiej rodzinie. Macie pomysł na współpracę z klubami. Jaka to propozycja?
Dziękuję. To nam jest niezwykle miło, że zostaliśmy zaproszeni przez Klub Rotary Gorzów Wlkp. po to, by wspólnie realizować cele statutowe Rotarian i fundacji. Filar edukacji jest nam szczególnie bliski i właśnie w tym aspekcie widzimy największe pole do współpracy. Od długiego czasu obserwuję działania Rotarian zarówno w Polsce, jak i za granicą, i jestem pod ich ogromnym wrażeniem.
Na czym ma polegać ta współpraca, jakie ma być zaangażowanie i rola klubów Rotary w tym przedsięwzięciu?
Nasze projekty „ABC-Ekonomii” i „ABC-Empatii” zostały objęte honorowym patronatem Gubernatora Janusza Kozińskiego, a jego słowo wstępne z dedykacją znajdziecie we wszystkich naszych książkach. Wspólnie z lokalnymi klubami Rotary wprowadziliśmy już edukację ekonomiczną do wielu przedszkoli, szkół podstawowych, a także domów dziecka. W najbliższym czasie podobne działania będziemy prowadzić w kierunku rozwoju nauki empatii w tych samych placówkach.
Kluby Rotary współpracują z nami na wiele sposobów. Samodzielnie kupują pakiety „ABC-Ekonomii” i wskazują placówki, do których powinniśmy je przekazać, poszukują partnerów biznesowych, którzy w roli sponsorów włączają lokalne podmioty w nasze edukacyjne programy, czy też pomagają nam w skutecznym dotarciu do samorządowców odpowiedzialnych za oświatę w danym regionie. Kluby Rotary pomagają nam też w niesieniu misji edukacji poza granicami Polski i informują o naszych działaniach Kluby zagraniczne. W skrócie: wspólnie robimy wszystko, by jak największa liczba dzieci miała dostęp do edukacji ekonomicznej oraz do nauki empatii.
Skąd wziął się pomysł na projekt ABC Ekonomii?
Mój tata przez wiele lat pełnił funkcję dyrektora lokalnej szkoły, więc doskonale znam realia polskiej edukacji. Jako przedsiębiorca, postanowiłem to zmienić i postarać się wpłynąć na polepszenie jej jakości i dostępności dla wszystkich dzieci. Pomysł zrodził się z dialogu w ramach Rady Firm Rodzinnych Konfederacji Lewiatan. To tam zaczęliśmy rozmawiać o potrzebie edukacji ekonomicznej. Zawsze uważałem, że rozmowa powinna kończyć się realnymi działaniami, dlatego postanowiłem działać. Gdy usłyszałem, że brakuje materiałów do edukacji ekonomicznej dla przedszkoli i klas I-III szkół podstawowych, postanowiłem stworzyć grono specjalistów i takie materiały opracować. Tak powstały początkowe materiały projektu.
Opowiedz proszę o tym przedsięwzięciu?
Projekt „ABC-Ekonomii” ma za zadanie upowszechnianie edukacji ekonomicznej dzieci. Jest dedykowany przedszkolakom (5- i 6- lat) oraz uczniom szkół podstawowych (klas 1-3). Zespół Czepczyński Family Foundation, który składa się z metodyków, specjalistów ds. edukacji i wieloletnich nauczycieli, przygotował do niego pakiet kompleksowych materiałów dydaktycznych. Znajdziecie w nim karty pracy do wypełnienia przez ucznia, infografiki i plakaty, pełne scenariusze zajęć, a także książkę, na której bazuje cały projekt – „ABC ekonomii, czyli pierwsze kroki w świecie finansów”, autorstwa mojego syna Wiktora Czepczyńskiego oraz Żanety Kupczyk.
Książka została przetłumaczona na 6 języków. Obecnie posiadamy ją w wersji polskiej, angielskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, włoskiej, portugalskiej, a nawet kaszubskiej! W przygotowaniu zagranicznych wersji wsparł nas m.in. Rotary Club Sopot International. Jego członkowie – Barbara Miceli oraz Julian Gilbert, tłumaczyli publikację na język włoski i angielski.
Wychodzimy więc z edukacją ekonomiczną poza granice naszego kraju, bo często docierają do nas głosy, że nie tylko Polska kuleje z edukacją w tym obszarze. Właśnie w wyniku współpracy z Rotary, „ABC-Ekonomii” dotarło w ubiegłym roku do Brazylii, gdzie dzięki Pawłowi Brzezińskiemu i Rotary Club Łódź Reymont, działania Czepczyński Family Foundation zostały zaprezentowane w Rotary Santo Andre Campestre w Sao Paulo i spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem.
Pandemia próbowała pokrzyżować plany rozwoju naszego projektu, ale na szczęście bez powodzenia. Zmieniliśmy sposób pracy w fundacji, komunikacji z naszymi partnerami, wszystkie materiały dydaktyczne dostosowaliśmy do wytycznych polityki oświatowej MEN na bieżący rok szkolny, przez co są one możliwe do wykorzystania w kształceniu zdalnym i edukacji domowej. Rozszerzyliśmy też naszą ofertę o darmowe webinaria skierowane do rodziców i nauczycieli, które dziś cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
Ile przedszkoli i szkół oraz ile dzieci skorzystało już z tego projektu?
W projekcie pilotażowym w roku 2018/2019 udział wzięło około 400 placówek oświatowych. Do tej pory w ramach naszych działań projektem „ABC-Ekonomii” objęliśmy około 800 placówek dydaktycznych, świetlic czy bibliotek. Liczbę dzieci trudno jest zliczyć, ponieważ projekt jest projektem wieloletnim, a jednym z naszych założeń jest brak raportowania. Nauczyciel ma uczyć a nie tworzyć dokumentację.
Właśnie rozpoczęliście także nowy projekt – ABC Empatii. Co możesz o nim powiedzieć?
„ABC-Empatii” to spełnienie jednego z moich największych marzeń. Projekt ten jest mi bardzo bliski, ponieważ w książce „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami” rozdziały I – „Aparat” i IX – „Gepard” były inspirowane historią mojej rodziny.
Autorami książki są Wiktor Czepczyński, Żaneta Kupczyk i Katarzyna Muzyka-Jacheć. To kontynuacja przygód Zosi i Maksa znanych już dzieciom z „ABC Ekonomii”. Bohaterowie poznają kolegów i koleżanki, mierzących się z różnymi niepełnosprawnościami i schorzeniami (tymi bardziej i mniej widocznymi). Cukrzyca, niepełnosprawność intelektualna, zespół Aspergera czy blizny na ciele to tylko niektóre z tematów poruszanych w książce. Nowe relacje i doświadczenia uczą naszych młodych bohaterów empatii i tolerancji, w szczególności do rówieśników.
Poprzez edukację najmłodszych zamierzamy dążyć do likwidacji barier i stereotypów związanych z osobami z niepełnosprawnościami, a także zmiany myślenia i negatywnych postaw.
Aktualnie kończymy prace nad przewodnikiem metodycznym zawierającym propozycje warsztatów i materiałów dodatkowych dla nauczycieli. Każdy warsztat tworzymy przy konsultacji i współpracy z konkretną fundacją czy stowarzyszeniem zajmującym się daną chorobą (schorzeniem) niepełnosprawnością.
Zarówno w życiu jak i w biznesie stawiasz na rodzinę. Czy to Twoja życiowa dewiza?
Tak, rodzina jest dla mnie największą i najważniejszą wartością. To ona daje mi siłę by pokonywać problemy, dodaje mi energii i napędza do działania. Kiedy człowiek w swojej aksjologii umieści rodzinę na pierwszym miejscu, wszystko inne będzie poukładane we właściwy sposób.
Dziś jeszcze bardziej doceniam naszą wewnętrzną relację i wartość rodziny. Dzięki pandemii wspólnie z małżonką i dziećmi odkryliśmy w sobie mnóstwo talentów, wspólnych zainteresowań i przede wszystkim radości z tego, że jesteśmy razem.
Zajmujesz się wieloma dziedzinami biznesu, od transportu, spedycji, hotelarstwa i podróży aż po projekty edukacyjne i w każdej z tych dziedzin osiągasz sukcesy. Czy taka różnorodność nie jest dużym wyzwaniem i utrudnieniem na etapie zarządzania?
Wyzwaniem, na pewno. Jednak osadzenie każdego z tych biznesów na konkretnych i realnych wartościach pomogło mi zminimalizować ewentualne utrudnienia na dalszym etapie zarządzania. Udało mi się zbudować równowagę pomiędzy rodziną, pasją, a pracą zawodową oraz wzajemnie korzystać z doświadczeń na gruncie każdej z tych dziedzin. W ten sposób powstała firma spedycyjna ABC Czepczyński, następnie rodzinny ośrodek wypoczynkowy WEZAJ, a z pasji do poszerzania horyzontów – SONRISO – butikowe biuro podróży. Kolejnym krokiem było utworzenie multiagencji ubezpieczeniowej CARELIUS, która początkowo stanowiła uzupełnienie usług ABC Czepczyński, chroniąc interesy przewoźników, a obecnie rozszerzyła zakres oferty o usługi dla klientów indywidualnych, a także współzałożenie agencji kreatywnej MUFU, która tworzy całą identyfikację wizualną wszystkich naszych spółek (oraz klientów zewnętrznych).
W wyniku wieloletnich działań CSR-owych prowadzonych przez każdą z wymienionych tu spółek, powstała fundacja: Czepczyński Family Foundation. Tak więc, każdy z biznesów ma kompletnie inny przedmiot działalności, jednak przyświeca nam ta sama misja i jednakowe wartości.
24 września 2018 roku w siedzibie UNICEF w Nowym Jorku podpisałeś z UNICEF Polska porozumienie o współpracy. Na czym polega ta współpraca?
Współpraca z UNICEF Polska to jedna z najważniejszych umów okołobiznesowych, jaką podpisałem. Już ponad dwa lata wspieramy program „Prezenty bez Pudła”, w który udało nam się zaangażować nie tylko naszych pracowników, ale również kontrahentów i partnerów biznesowych. Akcja ta polega na przekazaniu organizacji środków na zakup produktów humanitarnych, które są przekazywane do krajów, w których działa UNICEF. Wśród nich znajdują się m.in. szczepionki, zestawy higieniczne, żywność terapeutyczna stosowana w leczeniu niedożywienia, materiały edukacyjne czy sportowe. Każdy z tych produktów niesie realną pomoc dzieciom i ich rodzinom.
Naszym kolejnym krokiem jest połączenie sił UNICEF Polska z Czepczyński Family Foundation, aby realizować misję pomagania w szerzeniu edukacji wśród najmłodszych. Będziemy dążyć do zapewnienia każdemu dziecku możliwości rozwoju oraz realizacji jego potencjału.
Dodatkowo, UNICEF Polska również objął honorowym patronatem nasze projekty „ABC-Ekonomii” i „ABC-Empatii”. W obu książkach znajdują się słowa wstępu Marka Krupińskiego, Dyrektora Generalnego UNICEF Polska.
Jak sam podkreślasz: Filantropia to dla Ciebie potrzeba serca. Mówi o tym wiele Twoich działań. Realizowałeś duże projekty jak choćby pomoc przy wyposażeniu pracowni kardiologii inwazyjnej Kliniki Kardiologii i Nefrologii dziecięcej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Za takie działania otrzymałeś m. in. wyróżnienie Rodzinny Filantrop Roku 2019 magazynu „Forbes”. Czy projekty edukacyjne także wypływają z potrzeby serca i czy mają wymiar filantropijny?
Dokładnie tak, działania fundacji to poniekąd moje małe marzenia. Ostatnio wspomniałem na spotkaniu zespołu fundacji, że jedno z nich, o publikacji „ABC-Empatii”, zostało już spełnione. Teraz czas na kolejne – by ta książka trafiła do każdego dziecka na świecie.
Ruszamy więc w CFF z projektem “1000/100”. Planujemy wyposażyć placówki w 1000 gminach i 100 szpitali dziecięcych w materiały „ABC-Empatii”. Wszystko bezpłatnie, w ramach celów statutowych fundacji. Podobne działania prowadziliśmy z projektem „ABC-Ekonomii”, gdzie wyposażyliśmy placówki edukacyjne i domy dziecka. Każde dziecko ma prawo do rozwoju i o to zamierzamy jak najlepiej zadbać.
To wspaniały cel Arturze. Podziwiam Wasze działania. Na koniec jeszcze jedno pytanie. Posiadasz wieloletnie doświadczenie w biznesie. Co możesz poradzić tym którzy prowadzą własne firmy w tym trudnym czasie?
By nie szli w zaparte i nie bali się zrobić krok do tyłu. To trudny okres dla nas wszystkich. Doskonale wiem, że to nie lada wyzwanie, sam zostałem zmuszony zamrozić jeden z biznesów (biuro podróży). To wymaga od nas trudnych i odważnych decyzji, ale uważam, że tylko reset pozwoli nam wszystkim jakkolwiek pójść do przodu. Niestety, do tego też wymagana jest wzajemna empatia, której, mimo globalnego kryzysu, wciąż tak bardzo nam brakuje.
BIOGRAM
Artur Czepczyński jest polskim przedsiębiorcą i filantropem. Ponad 20 lat temu założył pierwszą firmę, której sukces przyczynił się do wspierania szeregu inicjatyw, poszerzających horyzonty i możliwości społeczeństwa. Obecnie jest właścicielem sześciu biznesów: ABC Czepczyński oraz Simple Way – firm świadczących usługi spedycji w europejskim transporcie drogowym, butikowego biura podróży Sonriso, multiagencji ubezpieczeniowej Carelius, ośrodka wypoczynkowego WEZAJ oraz agencji kreatywnej MUFU. W 2019 roku wraz z małżonką założył Czepczyński Family Foundation, której głównym celem jest zwiększanie dostępności do edukacji najmłodszych i stałe podnoszenie jej jakości.
Członek zarządu The Family Business Network Poland i Rady Firm Rodzinnych przy Konfederacji Lewiatan. Od 2018 roku aktywnie wspiera UNICEF Polska, a od 2020 roku jest członkiem Rotary Polska (Rotary Club Gorzów Wlkp.).
Fot. z arch. Czepczyński Family Foundation