16 czerwca 2018 roku w Trafostacji Sztuki w Szczecinie odbyła się druga już edycja charytatywnego pokazu Fash’n’act II. Tegorocznym celem była pomoc dla chorującej od ubiegłego roku na ostrą białaczkę szpikową 18-letniej Gabrysi, tegorocznej maturzystki VI LO w Szczecinie.
Pomysł na tę akcję narodził się zaledwie rok temu i ze względu na ogromny sukces, młodzież ze Szczecińskiego Interactu postanowiła po raz drugi, we współpracy ze szczecińską Akademią Sztuki zorganizować pokaz. Głównym celem było niesienie pomocy rówieśnikom. Bazując na ubiegłorocznym doświadczeniu uczniom szczecińskich liceów oraz gimnazjów udało się zorganizować event na ponad 500 osób. Było to nie lada wyzwanie, a przygotowania trwały prawie pół roku. Na szczęście pomocną dłoń do młodzieży wyciągnęło wiele osób. Szczególne podziękowania należą się Isobel Perera-Turostowskiej oraz Małgorzacie Wojtas z RC Szczecin International.
Tegoroczne przygotowania do wydarzenia podzielone były na trzy etapy. Pierwszym były warsztaty z projektowania, dzięki którym organizatorzy zgromadzili grupę uzdolnionej młodzieży. Aby dołączyć do grupy projektantów wystarczyło chcieć nieść pomoc poprzez swoją pasję oraz znaleźć odrobinę czasu. Idealnym dowodem na to jest ośmioletnia Pola, najmłodsza z projektantek, której kreacje podbiły serca gości. Wszystkie zajęcia odbywały się pod doświadczonym okiem mentorki artystycznej pokazu – Pani Anny Gregorczyk, wykładowczyni ze szczecińskiej Akademii Sztuki. Następnym etapem była seria czterech castingów na modeli i modelki, w których swoich sił w modelingu mogli spróbować uczniowie szkół gimnazjalnych oraz liceów.
Do finałowego castingu dostali się najlepsi. Za selekcję kandydatów odpowiedzialne było jury, w którego skład wchodziła Weronika Łobejko – dyrektor kreatywny, Sylwia Majdan – ambasadorka pokazu, oraz troje członków Interactu. Castingi cieszyły się wielką popularnością.
Trzecim etapem były aż dwa pokazy, które odbyły się 16 czerwca 2018 r. w Trafostacji Sztuki w Szczecinie tak, aby umożliwić uczestniczenie w evencie jak największej liczbie zainteresowanych osób. W obu przypadkach, gości było więcej niż krzeseł! Uczestnicy sami proponowali zajmowanie miejsc stojących, tylko po to, by móc obejrzeć pokaz. Świadczy to o wielkim sukcesie szczecińskiej młodzieży.
Posty udostępniane na Facebook’owej stronie wydarzenia osiągały ponad 8 tysięcy wyświetleń, a wiele internetowych portali i gazet przygotowało z tego wydarzenia materiały prasowe.
Podczas pokazów zaprezentowano trzy kolekcje wykonane przez projektantów, którzy brali udział we wspomnianych wyżej warsztatach. Każda kolekcja miała swoją opiekunkę – studentkę z Akademii Sztuki w Szczecinie. Pierwsza kolekcja nosiła nazwę: ,,Go to my mind” i była tworzona pod okiem Manueli Koreckiej. Inspiracją dla artystów w tym przypadku była chęć zatrzymania się na chwilę i zastanowienia, czego naprawdę pragniemy. Kolejne kreacje, grupa pod opieką Zuzanny Wasilkowskiej zatytułowała: ,,Go to future”. Projektanci podczas tworzenia przedstawili swoje wyobrażenie przyszłości, co oddali w prezentowanych sylwetkach. Nad ostatnim projektem czuwała Konstancja Kaźmierczyk, a stworzone ubrania wchodziły w skład kolekcji: ,,Go to Bollywood”. Jak przyznała Julia Galewicz, jedna z projektantek: ,,inspiracją były głównie kolory, które od razu przychodzą na myśl, gdy pada hasło: Bollywood”. Całe wydarzenie urozmaiciły dwa dodatkowe pokazy stworzone przez studentów pierwszego i drugiego roku Akademii Sztuki w Szczecinie oraz dwa występy taneczne. Pierwszy w wykonaniu dziewczynek z grupy ,,Happy feet”, ze szkoły tańca Replay, prowadzonej przez jednego z ambasadorów pokazu – Michała Pawłowskiego, a podczas drugiego występu widzowie mogli przenieść się wprost do Indii za pośrednictwem wspaniałego tańca orientalnego, zaprezentowanego przez uczennicę IX LO w Szczecinie – Amelię Jackowską.
Cel jaki w tym roku przyświecał organizatorom został osiągnięty. Dochód z wydarzenia to prawie 18 tys. zł i dodatkowo dwa ośrodki: Apartamenty za Regą w Mrzeżynie oraz Dworek Prawdzic w Niechorzu, zasponsorowały Gabrysi turnusy rehabilitacyjne.
– Chcielibyśmy bardzo podziękować zarządowi Interact za ich wspaniałą postawę, szczególnie Wiktorii Knobelsdorf, Kasi Peszko, Natanielowi Mysiakowskiemu, Przemkowi Hoehle, Patrycji Wanat, Julii Galewicz, Julii Pomykale i Natalii Mil – mówiła Isobel Perera-Turostowska z RC Szczecin International – bez ich ciężkiej pracy Fash’n’act II by się nie odbył.
Charytatywny pokaz mody Fash’n’act zyskał także uznanie w oczach sponsorów. Partnerami strategicznymi tego modowego wydarzenia było Trafostacja Sztuki w Szczecinie oraz szczecińska Akademia Sztuki oraz Studio 4u. Patronat Honoroway objęła Ambasada Indii oraz Prezydent Miasta Szczecin. Strategicznym Partnerem Makijażowym została marka BELL HYPOARGENIC, która sponsorowała wizażystkę i kosmetyki do wykonania makijażu a także ufundowała zestawy kosmetyków do sprzedaży oraz drobne upominki dla modelek. Makijaż został wykonany przez Iwona Red Make-up Artist, zdjęcia z pokazu: Studio Fotograficzne RedRoom Arek Rząd, Jarosław Gaszyński/fotojaga.info
Ambasadorzy:
• Sylwia Majdan
• Replay Dance Studio
Z całą pewnością o Fash’n’act będzie jeszcze nie raz głośno. Interact zdecydowanie zamierza wpisać charytatywny pokaz na stałe do szczecińskiego kalendarza wydarzeń i z roku na rok rozwijać tą akcję. Pamiętajmy, modnie jest pomagać!
tekst: Nataniel Mysiakowski, Interact Szczecin International
Fot. modelek do plakatu – Studio Fotograficzne RedRoom Arek Rząd
Fot. Jarosław Gaszyński/fotojaga.info
Patronat medialny
• Prestiż Magazyn Szczeciński
• WSzczecinie.pl
• Echo Szczecina
• Lecenaszczecin.pl
www.kobietamag.pl