Projekt łączący promocję bezpieczeństwa pieszych na drodze i promocję działalności w Rotaract. Nasze opaski odblaskowe będą ochraniać ludzi w wielu Polskich miastach.
Na początek trochę prywaty. Od urodzenia mieszkam w Krakowie i aż do zeszłego roku nie czułam potrzeby posiadania samochodu – zaleta mieszkania w kompaktowym mieście z dobrym systemem komunikacji zbiorowej. Zeszłej zimy w końcu kupiłam samochód i co zwróciło moją uwagę jako kierowcy? PIESZYCH PO ZMROKU NIE WIDAĆ! I nie mówię tu o drogach na głębokiej wsi, gdzie (poza terenem zabudowanym) w Polsce jest obowiązek noszenia odblasków. W środku miasta też jest sporo miejsc, gdzie jest po prostu mało świateł, w dodatku ludzie ubierają najczęściej ciemne kolory – czarne i granatowe kurtki królują. Dlatego kiedy nasza członkini Katrine wpadła na pomysł projektu, w którym spróbujemy poprawić widoczność osób na drodze, od razu byłam na TAK. Projekt rozpoczęliśmy od wielkiej burzy mózgów, której wnioski były jak niżej. Najczęstszym sposobem w jaki opaski trafiają w nasze ręce są różnego rodzaju targi i gadżety promocyjne firm. A co je łączy? Mają logo firmy, którą mają promować i lądują na dnie szuflady, lub co gorsza w koszu. Sama jestem winna takiego zachowania. Pomyśleliśmy więc, że dobrym sposobem na zmianę tego trendu byłoby przestać myśleć o odblaskach jako o materiale reklamowym a zacząć myśleć jak o elemencie stroju. Nasze absolutne minimum? Mają być ładne. Jeszcze lepiej, jeśli mamy kilka kolorów i można sobie wybrać pasujący. A już najlepiej jak wpiszemy się w modę i w trendy. I tak zrobiliśmy ogłaszając otwarty konkurs na wzory. Konkurs wyłonił 2 projekty, które możecie zobaczyć na zdjęciach z realizacji projektu.
Dzięki zaangażowaniu członków zarządu dystryktu Rotaract’u zyskaliśmy dodatkowe środki na realizację i rozszerzyliśmy projekt na Polskę. Poprosiliśmy również o wsparcie finansowe klubów Rotary w Polsce i 3 kluby odpowiedziały na naszą prośbę – RC Szczecin, RC Warszawa City i RC Kraków-Wawel dołożyły się finansowo do realizacji naszego celu – możliwości wydruku jak największej ilości opasek oraz ulotek promujących naszą organizację, rozdawanych wraz z opaskami. Dziękujemy wam bardzo!
Docelowo ponad 200 opasek trafiło do każdego z klubów:
- Rotaract Kraków-Wawel (inicjatorzy projektu)
- Rotaract Łódź-Fabryka
- Rotaract Warszawa Chopin
- Rotaract Warszawa Jedynka
- Rotaract Warszawa Victory
- Rotaract Lublin
- Rotaract Szczecin
W każdym z klubów rozdawanie opasek wyglądało trochę inaczej. Łódź wykorzystała bieg ParkRun by rozdać opaski wśród biegaczy, Kraków, Jedynka i Lublin wyszły po prostu, w miasto, a Victory uderzyło do młodego pokolenia i rozdało opaski w szkole. Ostatecznie wszystkie opaski i ulotki trafiły do ludzi, a my zaczynamy planować kolejną edycję? Pomysłów jest sporo, bo myślimy o zaangażowaniu influencerów (aby dotrzeć lepiej do młodego pokolenia i “pójść w Viral”) lub seriach wzorów tematycznych – na przykład z cytatami z filmów i seriali. Na razie świętujemy udaną 1 edycję, nosimy dumnie nasze odblaski i czekamy co przyniesie jutro.
Jagoda Zmarz, Rotaract Kraków-Wawel
Fot. z arch. klubów Rotaract









